Exclusieve Publicaties en Presentaties

publicaties en presentaties - Raimond NicodemDe publicaties en presentaties welke zijn geschreven, gepresenteerd en gepubliceerd in Raimond’s werkzame bestaan, vormen een rijke bron van kennis.

Alle publicaties in dit hoofdstuk kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn en vallen onder het kopieerrecht. Deze kunnen alleen worden gekopieerd, vermenigvuldigd en/of verspreid voor gebruik door derden met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur. De volledige artikelen zijn op verzoek verkrijgbaar via info@nicodem.nl

Webinars

Als gevolg van de wereldwijde COVID-19 pandemie, is er in het tweede kwartaal van 2020 overgeschakeld van live presentaties naar online webinars. Sinds 2e helft 2021 zijn weer live presentaties gegeven.

Presentaties Brexit

  • Strategic Eye on the Effects of Brexit. Inleiding voor bedrijven in het Noordzeekanaalgebied ten behoeve van de post-Brexit effecten en opportunities (2020)
  • Port of Amsterdam / TMA Logistics, Strategic Eye On The Effects Of Brexit – An inevitable big and real change, IJmuiden/Velsen (07-02-2020) 
  • Holland Distribution Council / NDL, Strategic Eye On The Effects Of Brexit, NDL, Zoetermeer (31-01-2020)
  • Marine Insurance Associates Nederland An appreciation of the vision and approach to operate your business in a unique and unclear Brexit environment, Amsterdam-Noord (18-11-2019)
  • Brexit Update – Businessclub UK VOKA – Vlaamse Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Business Club UK, Antwerpen (09-11-2019)
  • VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, An appreciation of the vision and approach to operate your business in a unique and unclear Brexit environment. Business Club UK, Antwerpen (01-10-2019)
  • Verschillende inhoudelijke posts over de aanloop naar Brexit en Brexit zelf (2018/2019/2020)
  • Holland Distribution Council / NDL, Brexit: THE CHAOS STILL INCREASES BY THE DAY, NDL, Zoetermeer (13-09-2019)
  • Grant Thornton, Brexit: A Little Too Late To Prepare? An inevitable big change, despite the outcome. Relaties Grant Thornton, Alphen a/d Rijn (12-03-2019)
  • Stiching Assurantie Registratie – SAR, Mini-symposium over gevolgen Brexit voor verzekeringsbranche. Brexit: A Little Too Late To Prepare? An inevitable big change, despite the outcome, Zeist (06-03-2019)
  • InnovationQuarter, Brexit: A Little Too Late To Prepare? Den Haag (05-03-2019)
  • ZB Talks – Zeeland Business, Alleen voor leden Zeeland Business, Terneuzen (25-02-2019)
  • ZB AcademyMasterclass- Brexit: First Aid & More, Goes (21-03-2019)
  • Holland Distribution Council / NDL, Brexit: A Little Too Late To Prepare?, NDL, Zoetermeer (15-02-2019)
  • Holland Distribution Council / NDL, Brexit: An inevitable big change, despite the outcome, NDL, Zoetermeer (18-01-2019)
  • Holland Distribution Council / NDL, Brexit: Een grote verandering, los van de eventuele uitkomst. An appreciation of the vision and approach to operate your business in a unique and unclear Brexit environment. NDL, Zoetermeer (04-01-2019)

Televisie interviews

Er zijn in de afgelopen jaren een drietal televisie interviews afgenomen met Raimond rondop het thema klant en klant management:

  • Programma op Customer Relationship Management en Customer Centric management . Televisi interview op RTL 5: IT’s Business, Relatie management. (2001)
  • Thema call centers. Televisie-interview voor de TROS Goeie Zaken: (1997)
  • Flexibele arbeid. Voors en tegens van de terbeschikkingstelling . Televisie-interview op AVRO’s Televizier: (1995)

Publicaties

Brexit
  • Vele Brexit-gerelateerde posts op LinkedIn (2020/2021)
Turnarounds
Customer Management / Channel Management
  • Mnet – Special report  (p. 22) / Raimond Nicodem / Bas Amesz / ea – Den Haag:. Kluwer / Ten Hagen & Stam, 2000. Customer Management: introductie, strategische noodzaak, customer management visie, stappenplan (2000) Update 2013: De belang van de visie, de zakelijke aanpak en de IT valkuilen in het geval van technology push is nog steeds zeer relevant onderwerp (2013)
  • Customer Centric management. Is uw cliënt “hands on” de controles snel?Radicale herziening van de klantrelatie: Hoe kan een organisatie met haar klanten uitstijgen boven de concurrentie?Whitepaper (p. 16) / Raimond Nicodem / Bas Amesz – De Meern, KPMG (2001)
  • Mnet – Van product naar deskundigheid –E-business zonder meerwaarden is gedoemd te mislukken. / Raimond Nicodem / Bas Amesz, Den Haag – Ten Hagen & Stam (2000)
  • E-commerce – Nu breekt de heksenketel pas echt los. E-commerce heeft de aandacht van het topmanagement .Thema-interview na de opening jaar van het Nederlands Centrum van Directeuren en Bestuur. Raimond Nicodem / Bas Amesz, Elan (2000)
  • Customer Management in de e-hype / R. Nicodem – Financial Times (2000)
  • Call Centers (p. 46) – IT Cahier publicatie. Over de opkomende (tweede) generatie call centers, die zullen worden opgezet vanuit de strategische en tactische doelstellingen. R. Nicodem en F. van Baar – Den Haag, Ten Hagen & Stam (1998)
  • Oprichting en het beheer van call center technologie / R. Nicodem – Computer Telephony, zelfstandig praktijktijdschrift over CTI (1998)
  • Shared Service Centers / R. Nicodem – Deventer, Wolters Kluwer, 1998 TAC Tijdschrift voor Controlling (1998)
  • Is uw organisatie klaar voor multi-channeling? Het verschil tussen succes en falen is al in de eerste stap van de multi-channel beleid bepaald. Raimond Nicodem, directeur van KPMG Consulting, adviseren organisaties om heel goed te beseffen wat ze zelf krijgen in. Interview – Direct Marketing & Business – DM Strategie, Woerden, Beerens Business Press Ltd (1999)

Presentaties – algemeen

UPG
Organisatorische ontwikkeling
  • Ontwikkelingsmaatschappij Zeeland (Impuls), Vlissingen (05-11-2018)
  • Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), Tilburg (05-12-2018)
  • InnovationQuarter, Den Haag (06-11-2018)
  • Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen (2015)
  • Flexibilisering organisaties noodzakelijk (2014)
  • Flexibiliteit en transparantie in de markt   – Impact op de organisatie, House of Inspiration, Tilburg, 16 mei 2014. Inzicht in de wereldwijde ontwikkelingen in de markt, de snelle technologische ontwikkelingen met betrekking tot de effecten op het bedrijfsleven en hoe zij met dit fenomeen omgaan (2014)
  • NV Luchthaven Schiphol, Corporate Strategy – Schiphol Virtual Community – De operationalisering van strategische veranderingen (1998)
  • Strategisch gebruik van de elektronische handel . Vision Forum Telecom ’98 (1998)
  • KPMG International Tax Partners Conferentie: Het omzetten van buy-sell distributeurs naar commissionaire structuren . Stroomlijnen virtuele bedrijven [Virtual Companies] (1998)
  • KPMG seminar Financiën en Internet: Internet als voordeur voor uw nieuwe bedrijf (1997) Betekenis van de bedrijfsvoering en-processen als men internet tot business wil maken
  • Telematica: State of Art , themadag Stork IPI Werkgroep Information Technology (1995)
  • PTT Telecom Regio Den Bosch- Themadag: Videoconferencing in de praktijk, een case-studie (1995)
  • Ministerie van Economische Zaken, Nationaal Acquisitie Platform – De flexibilisering van arbeid (1994)
Klantmanagement / kanaal management / positionering
  • Verschillende client teamvergaderingen grote accounts Opbrengsten uit services. 2003 is het jaar om doelen uitgegeven bereiken. Het jaar van de waarheid in het kader van het proberen De kostenreducties zijn in volle gang, maar biedt geen definitieve oplossing. Inkomsten optimalisatie en uitbreiding zijn belangrijke thema’s. Hoe krijg ik meer omzet uit mijn service kanaal, dat van oudsher gebruikt als een kostenpost? (2002/2003)
  • I-Vision, Cisco: Customer Self-service op het web. Hoe meer efficiency en impact door betere diensten voor klanten via het web in een geïntegreerde multi-channel omgeving te krijgen (2002)
  • De strategische waarde van CRM voor uw organisatie (2001). Presentatie door – “Excite me” dagen. Collega-sprekers prof. dr. Pim Fortuyn, Toon Lapoutre
  • Telecom Breakfast Meetings: Nieuwe impulsen voor uw klantenservice strategie en bedrijfsvoering te verbeteren uw winstgevendheid aanzienlijk (2001).
  • Verbetering van klantenbinding, het optimaliseren van customer care .Onderzoek en presentatie aan de top van de Nederlandse telecom operators (2001)
  • KPMG client seminar: Hoe een band met klanten die nooit hun gezicht te laten zien op te bouwen Stand van zaken, visie op klantbenadering en cijfers over informatie gebruikt door bedrijven (2001)
Electronic Commerce
  • Nederlands Centrum voor Directeuren en Bestuurders. Set van twee interactieve presentaties over de elektronische handel. “Hoe werkt e-commerce invloed op uw bedrijf” en “Hoe Electronic Commerce te gebruiken in uw bedrijf?” Task Leader, de ontwikkeling van de presentaties. Panellid tijdens de discussie (2000)
  • KPMG – Kasteel Seminar Customer Management, Perspectieven en dynamiek . Amstelveen (1999)
  • Multichanneling in het licht van uw klantenservice. Maarssenbroek (1999)
  • Nedlloyd Shipping – Shared Service Centers en Call centers. Trends en marktvisie . Workshop voor internationale rederij (1998)
  • e Nationaal Congres Call Centers: Call Center . Organisator en spreker (1996)
  • th IRR Call Center Conference: Van callcenter naar profit center : Hoe krijgen jullie de kosten en het verbeteren van de efficiëntie van uw call center (1996)
  • National Conference Call Centers: de customer service desk buiten de deur(1995)
  • Congres: ” Call centers, een krachtig instrument in de klantenservice “: Outsourcing als een optie voor maximale flexibiliteit (1995)

Kranten interviews – algemeen

Professional Masterclasses

Masterclasses - TIAS - Raimond Nicodem
Gastcolleges - Hogeschool Rotterdam - Raimond Nicodem
Gastcolleges - Erasmus Universiteit - Raimond Nicodem

 

  • TIAS 8hr Brexit: overzien, anticiperen en acteren door Raimond Nicodem kom je te weten waar jij staat zodat je weet wat kunt verwachten van de Brexit, ondanks de onduidelijke uitkomst. Door deelname aan dit programma weet je precies welke wereld er nog te winnen is na de Brexit!

Bijdragen aan wetenschappelijke publicaties

  • Brexit and transplantation research: EU funding and scientific collaborations, Groningen Kidney Center (GKC)Groningen Institute for Organ Transplantation (GIOT)​Basic and Translational Research and Imaging Methodology Development in Groningen (BRIDGE), January 2020

Archief