Workshop gaf aanleiding tot meer
In juni 2016 heb ik het genoegen gehad om een inspirerende en energieke workshop Project- en Programma Management te geven voor een 30-tal jonge professionals uit Sint Maarten (Nederlands Caribisch gebied). Deze workshop werd gehouden op de KPMG-campus in Amstelveen op verzoek van USC Foundation (United Sint Maarten Connection) in samenwerking met KPMG Dutch Caribbean en Suriname (DC&S).
In deze workshop, waar een aantal praktijkvoorbeelden voorbij kwamen werden, heb ik het idee geopperd om als voorbeeld bekende en onopgeloste problematiek van het eiland als case te namen en deze gezamenlijk uit te werken.
Voortbouwend op deze workshop, die overigens essentieel bleek voor de verbetering van het eiland Sint Maarten, sprak deze groep het gevoel uit dat goede initiatieven als de workshop en de uitkomsten daarvan warm en levendig moeten worden gehouden en waar op moet kunnen worden voortgebouwd. Het bleek duidelijk dat dit van levensbelang was om tot echte, structurele verandering en verbetering te komen.
Van initiatief naar echt bedrijf
Hieruit is de Stichting Unleashed Potential Group (UPG) ontstaan. Raimond Nicodem is de oprichter en voormalig bestuursvoorzitter van deze Stichting ‘UPG‘. Dit initiatief zet zich in door jonge professionals uit het Nederlands-Caribisch gebied verdere werkervaring te laten opdoen en de sociaal- en economische noodzaken van deze gebieden in te vullen en op een hoger plan te brengen.
Stichting ‘UPG‘ doet dit door een team van jonge professionals van de eilanden te laten werken aan projecten ten behoeve van deze eilanden om zo de twee doelstellingen (praktische werkervaring / toegepaste kennis) en het stimuleren van de economie in te vullen. Zaken als begeleiding, het stimuleren van teamwerk, respect en het toevoegen van echte waarden staan hierbij hoog in het vaandel.
Dit geeft een potentiële oplossing voor het probleem van ‘reverse migration’ (het na de opleiding niet terugkeren van deze mensen naar de betreffende eilanden).
De opzet was zowel maatschappelijk als sociaal: Een groep multidisciplinaire, jonge professionals uit Sint Maarten, gemengd met seniore ervaring uit Nederland. Gepassioneerd, vol energie, bundeling van persoonlijke kracht samen om gezamenlijk waardevolle zaken in de sociale economie van de Dutch Caribbean te creëren. Het zijn deze mensen die die droom uit laten komen. De sociale economie van Sint Maarten veranderen en verbeteren van binnenuit. Samen de kracht te ontwikkelen om samenhorigheid en solidariteit op te bouwen in de gemeenschap van Sint Maarten.
Tweeledig doel
- Het leveren van kwaliteitsoplossingen aan het eiland Sint Maarten
Bouwen aan het sociaal-economische systeem om meer welvaart te krijgen - “Leren door te doen”
Problemen uit Sint Maarten oppakken en uitgebreide praktische ervaring opdoen door deze te analyseren, uit te werken en deze op te lossen
Als bestuursvoorzitter en drijvende kracht achter UPG, coachte Raimond de jonge professionals in het bestuderen van problematiek en het vinden van oplossingen.
Begin oktober 2018 heeft Raimond Nicodem het bestuursvoorzitter-schap overgedragen aan Carlvin A. Brooks.
Start van het plan
Ramada Apollo Hotel, Amsterdam)
Er werd een plan opgesteld om alle gedachten te verzamelen en een robuuste structuur te creëren om vooruit te kijken en bouwstenen te hebben waarmee we waarde konden gaan toevoegen.
Het plan zou worden gebaseerd op de sociaal-economische bijzonderheden van het eiland St. Maarten, de bewegingen van studenten van het eiland naar Nederland om een hbo- of universitaire graad te behalen.
Samen met de vereiste en aangegeven persoonlijke ontwikkeling van deze studenten en postdoctorale studenten werd dit een zeer interessant en stimulerend fundament.
Inauguratie diner en kick-off
Ramada Apollo Hotel, Amsterdam
Tijdens het inaugurele diner op 8 september 2016, een doorloop van het strategisch plan en het bespreken van wijzigingen en aanpassingen, werd de basis van het plan bevestigd.
De groep heeft gebrainstormd over het maken van een longlist van activiteiten en ideeën, en heeft ook voor onszelf de benodigde evenementen en acties bepaald (hoe leren we het beste door te doen) / wat vragen we van elkaar
Ten slotte bespraken we onze branding en positionering tot hoe we onszelf als een waardevolle groep gaan presenteren. De kernwoorden waarop we dit alles hebben gebaseerd zijn: Open, respectvol en transparant
Modern en historie ontmoeten elkaar
In het weekend van 26 november 2016 kwam UPG bijeen voor een dag vol promotionele foto’s en filmopnamen. Dit omvatte een spontane geschiedenisles over onze locatie in Schiedam, een bijeenkomst om problemen op het eiland te bespreken en meer teambinding.
Al deze evenementen zijn bedoeld om de zaak van UPG te promoten.
Locatie is key
De gesponsorde locatie van de activiteiten van zaterdag was De Kamelenmolen (Korenmolen De Kameel) in Schiedam. Op de locatie zelf is Ledge Law Advocaten gevestigd, waar gastheer mr Ernst Richel, advocaat uit deze praktijk en beheerder van de windmolen, UPG hartelijk verwelkomde.
Het uitzicht vanaf de top van de 17 meter hoge windmolen was absoluut voortreffelijk en aangezien de molen nu een advocatenkantoor huisvest, maakten de moderne ontmoetingsruimtes het tot een geweldige plek om onze foto’s te maken en onze video’s te filmen.
Voedzame start van de dag
De dag begon met wat gezelligheid en luxe sandwiches verzorgd door onze voorzitter Raimond Nicodem en gastheer mr Ernst Richel, aangezien de verse en smaakvolle lekkernijen afkomstig waren van de sociale bakkerij van de gastheer Zorgboerderij Het Blauwe Hek.
De meeste UPG-teamleden zijn nog nooit in een echte windmolen geweest en daarom kregen we een volledige geschiedenisles van de beheerder van de molen en kregen we een live demonstratie van hoe een windmolen werkt.
Licht, Camera, Actie!
Kort daarna had elk UPG-lid zijn of haar stermoment om professionele foto’s te laten maken door fotograaf en videograaf Alexander Nicodem.
Maar de meest bijzondere foto’s waren de foto’s van het hele UPG-team met op de achtergrond de Rotterdamse Skyline, bovenin de molen. Aan het eind van de dag weerkaatste de zonsondergang op de hoge kantoorgebouwen aan de skyline van Rotterdam.
Het meest opwindende en lonende deel van de dag was het filmen van beide promotievideo’s.
Eén video veranderde in een echte UPG-bijeenkomst, waar de kijker te zien krijgt hoe UPG werkt als een eenheid, hoe we met elkaar omgaan en onze ijver en passie om verandering te brengen op het eiland Sint Maarten in de Carribean.